Är leksaker lika bra som de ser ut?



Alla vet vi att barn har mängder med olika leksaker, men hur säkra är de egentligen?
I vissa situationer kan leksaker orsaka skador hos barn.

Trots att vi som bor i Sverige är välinformerade om vad som kan skada barn när de leker med leksaker  sker enligt Socialstyrelsen att cirka 4 000 leksaksrelaterade olyckor om året. Därför är det väldigt viktigt att vara uppmärksam innan du bestämmer dig för att köpa en leksak.

När de gäller leksaker är det viktigt att de är tillverkade på ett sätt som gör att de inte lätt kan gå sönder. Det gäller att sy fast ögon/knappar hårt så att de inte lätt lossnar. Fast självklart finns det hundra saker till att tänka på för en tillverkare. 
En leksak ska inte heller innehålla giftiga ämnen som kvicksilver och bly för dessa ämnen kan framställa skador för barn. Av kvicksilver kan barn till exempel från allergireaktioner.
Inom leksaker finns det en speciell lag som bara är avsedd till barn under 14 år. Denna lagen ser Konsumentverket till att den sköts.


Myndighetskrav:
 

·  1. skydd för hälsa och säkerhet, får ej innehålla farliga kemikaliska ämnen som kan orsaka allergier.

·  2. utformning, för ej ha vassa kanter eller spetsiga hörn som kan orsaka skär eller sticksår.

·  3. märkning och annan produktinformation, måste ha tydlig säkerhetsinformation om produkten.


Inom leksaksbranschen har Produktsäkerhetslagen en stor betydelse.
Jag skrev lite om Produktsäkerhetslagen i mitt förra inlägg men nu vill jag utveckla mig lite mer.
Produktsäkerhetslagen vill förhindra att ingen person ska skadas när en ny produkt/tjänst som är farlig kommer ut på marknaden. Det är enligt lagen ett måste att företagen lämnar ut säkerhetsinformation om sina varor/tjänster. Denna information behöver inte markeras stort men när det gäller barns leksaker måste varningstexten vara större och synligare. 
Lagen kan även göra säljförbud på varor. Detta kan då innebära på generellt eller villkorligt.
Generellt innebär att produkten inte får säljas alls och villkorligt innebär att produkten får användas om den förändras så att den ej kan skada.

Alla leksaker som uppfylla säkerhetsreglerna har symbolen Œ och får säljas i Sverige samt i Europa.

 Det är viktigt att hålla utsikt efter dena symbolen när ni köper leksaker.

Trots att det finns många lagar kommer det ändå ut farliga leksaker på marknaden som inte vi konsumenter vet om. Ett exempel är det amerikanska leksaks företaget Mattles. Företaget återkallar alla leksaker med löstagbara starka magneter. Denna återkallelse beror på att många barn har svalt magneterna och drabbats av tarmbesvär och liknande. Det har även skett ett dödsfall av denna leksak i USA.
Även de berömda Polly-Pocket leksakerna har kallats tillbaka av magnetiska själ.

Var tar alla de leksaker vägen som inte får säljs på den "vanlig" marknaden?
Ofast ger sig inte tillverkarna och då börjar de därför sälja sina varor på marknader runt om i Sverige. Detta gör att det är väldigt viktigt att hålla utsikt efter Œ symbolen.

Här är exempel på leksaker som säljs på marknader fast att det egentligen inte får:
http://www.barnsakerhet.konsumentverket.se/Documents/foretag/farliga_leksaker.pdf


Varför ska du vara aktiv som kund ?

I den här bloggen vill jag hjälpa er familjer med viktiga saker att tänka på när det gäller köp av varor/tjänster.

Det är inte utsidan som räknas utan det är kvalitén inuti som har betydelse.

I dagens samhälle finns det gott om olika sorters märken och alternativ. Detta kan göra att vi konsumenter lätt blir förvirrade och kan känna sig osäkra på vad som är bra eller dåligt.

Det är inte ofta märket i sig som är bra utan kanske en viss produkt/tjänst inom märket. Därför ska man inte förlita sig på "bra märken". Man ska heller inte tro på vad som står och sägs överallt.
Det är viktigt att skaffa professionell information!


När du är ute och handlar tjänster och varor är det viktigt att du är uppmärksam på vad du får för information om det du ska köpa. Det är den informationen som du får inför ett köp som kan vara avgörande i framtiden. För vet du inte vad som kan hända med din vara/tjänst om något skulle gå fel kan du inte heller förhindra något. Detta kan leda till att man blir skadad, missar flyg, material går sönder osv. Du som kund blir helt enkelt missnöjd med ditt köp.


Ett exempel är om du skulle gå och köpa dig en borrmaskin. Du ska inte använda den särskilt ofta, utan bara lite till hobbybruk. Du vill inte lägga så mycket pengar på den utan kan ta en enklare modell. Detta säger du även till försäljaren när du kommer till affären. Biträdet tar fram en modell vars märke du aldrig hört talas om men i och med att du inte ska använda den så ofta bryr du dig inte så mycket. Han/hon säger inte så mycket mer om maskinen än att den förhoppningsvis kommer att passa dig och dina behov. Du litar och ställer därför inte fler frågor.

Dagen efter frågar din granne dig om hjälp när han ska bygga hus. Detta slutar med att du använder din borrmaskin tills du får bitsen i ögat. Efter omständigheterna går du tillbaka till försäljaren och tror att det var maskinens fel.

Till din förvåning kan försäljaren säga att det inte var maskinens fel utan att du använde den mer än vad den egentligen är gjord för. Därför blir det inte maskinens fel.


Det jag vill förmedla med mitt exempel är att man ska vara frågvis vid köp. Det finns lagar inom Produktsäkerhetslagen som säger att företaget måste informera om vad som kan hända när du som konsument använder produkten. 
Informationen behöver inte vara skrivit stor eller markeras stort. Därför är det viktigt att vid det muntliga köpet vara aktiv och få fram så mycket information som du kräver för att bli säker på köpet. 
Marknadsföringslagen säger även att näringsidkaren ska informera om hur produkten ska skötas.
Som konsument ska du vara aktiv och nyfiken!


Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0