Tar du vara på miljön när du köper möbler?



-Vet du hur mycket miljöförstöring din möbel har bidragit med vid tillverkningen?

- Om inte? , ta reda på det och välj en miljömärkt möbel. Tänk inte bara på dig själv utan även på framtidens miljö!


Idag ett företag tillverkar möbler hugger de ner skogar och släpper ut farliga gifter. De här gifterna påverkar miljön väldigt negativt och det gör att framtiden ser mörk ut.

När ett företag ska tillverka möbler krävs det mycket material och kemiklaiker, så som flammskyddsmedel, färgämnen,stoppning ,ytbehandlingar på metal och plast och virke.


Svanen är ett miljömärke som bedömmer en möbel under hela dess livslängd. Märket ställer höga krav på möbler, allt för att spara och värna om miljön

Under en möbels tillverkningn gör svanen tester så som, särkerhet, styrka, hållbarhet och stabilitet. Allt för att få ut den bästa kvaliten till konsmunterna.


Varför är svanenmärkta möbler bättre än andra?

-          Jo, svaret ligger i den standadkvaliten som svanen kan garantera dig.


 Några av kraven som svanmärkingen har är att:

  • Stoppning och textil ska innehålla en låg halt av kemikalier.
  • Att varan ska hålla hög kvalite när det gäller hållbarhet.
  • Färg och lack ska innehålla ytterst lite av organiska lösningsmedel.
  • Vriket får inte komma ifrån skyddad skog.
  • Ämnen som används ska innehålla minimalt med miljöfarliga ämnen.
  • Energiförbrukningen ska vara låg.
  • Utsläpp av svavel och partiklar från tillverkningen ska vara ytters låga.


Värna om miljön när du köper möbler.


Vad innebär tvättsymbolerna?

Tvättsymboler måste sitta på varje plagg som säljs i Sverige.
Tvättsymbolerna finns på plaggen för att visa oss hur de bör tvättas och ifall de bör strykas eller tumlas. De förhindrar att vi tvättar plaggen fel, till exempel att de tvättas i för låg eller hög temperatur, bleks, krymper eller töjs.
 Vi vill inte göra något som kan tyda på att vi kan förstöra plaggen. Symbolerna  utför därför en viss kvalité till oss konsumenter.

Enligt konsumentköpslagen måste en konsument få tillgång till instruktioner om hur en vara som hon/han har köpt skall skötas. Om inte de här instruktionerna finns med på ett plagg måste det enligt konsumentköpslagen finns på papper hos försäljaren. Detta papper måste sedan delas ut till berörda kunder.
Tvättsymboler finns på alla plagg som säljs i de "valiga" butikerna, så som H&M, Lindex, Kapphal, JC, BikBok, Cubus, DressMan, Åhlens, Carlings, med mera.
Det är viktigt att du som konsument är uppmräksam när du går in i butiker som du inte känner igen eller hört talas om tidigare.

Neden kan du se vad olika tvättsymboler betyder.

Hur skall plagget tvättas?
Normal tvättSkall tvättas i 60 grader, i maskintvätt eller förhand.
Halvfylld maskin och kort centrifugeringSkall tvättas i 30 grader, halv maskintvätt. Får endas centrifugeras i 1 min. Strecket under baljan menas att man ska vara försiktigt.
HandtvättKan bara tvättas som handtvätt i max 40 grader. Skall inte gnugga eller vrida plagget och du får heller inte lägga tvättmedels direkt på plagget.
Ej vattentvättKan ej handtvättas.

Hur skall plagget torkas?
Tål torktumlingKan torktumlans.
Tål torktumling vid låg temperaturFår bara torktumlas i låg värme.
Tål torktumling vid normal temperaturSkall torktumlas i normal värme.
Tål ej torktumlingSkall ej torktumlas.
HängtorkningSkall häng torkas.

Kemtävttas eller inte?
KemtvättTål all sorts kemtvätt.
Ej kemtvättTål ej kemtävtt.

Kan plagget blekas eller inte?
Blekmedel kan användasKan blekas och tål alla sorter av blekningsmedel.
Tål ej blekmedelKan ej blekas.

Skall plagget strykas eller inte?
Strykning låg temperaturSkall stryckas. Vi högst 100 grader.
2 prickar på strykgränet betyder att det får högst ha 150 grader.
3 pricker på strykgärnet betyder att det får högst ha  200 grader.
Tål ej strykningKan ej strykas eller manglass.

Vad innebär ISO9000?

Är det inte viktigt att kvaliten och hantering av resurser ständigt uppdateras?

- Jo, det är precis vad det är!

Därför finns det ett internationellt standard system vid namn ISO9000. Detta system är en kvalitetssäkring som för många olika organisationer är väldigt viktig. I de här organisationerna räknas inkluderas många företag, framförallt de som handlar internationellt.

Det är meningen att standarden ska lära att utveckla och hjälpa organisationerna. För i ett företag har det en stor betydelse hur produkter och kundens klagåmål utvecklas. Ett företag får aldrig glömma bort att förnya sig och hitta nya lösningar på situationer.


ISO står för  internationella standardiseringsorganisation.

Ordet certifierad betyder godkännade.

Serien ISO9000 finns i fyra standarder: ISO 9000, ISO 9001, ISO 9004 och ISO 19011.


ISO9001 är standard som företag kan certifiera sina egna företag i.

  • Kvalitetscertifierad: Innebär att du har säkra och bra varor i din organisation. Att ditt material håller den kavlite som är utlovad.  
  • Miljöcertifierad : Innebär att du värnar om miljön, att du inte förstör eller missbrukar jordens resurser. Det menas även att om du behöver ta material från skogen gör du detta på ett sätt som inte skadar miljön. 

Detta kvalitetessystem gör att ett företag lättare står på stadigare ben och kan tillgodose fler kunder.

När man är godkänd av systemet har företaget god ordning på kvalitetskontrollerna.


När ett är företget är godkänt kommer det då och då ut en grupp som kontrollerar att företaget håller det som de lovar. De kollar igenom alla papper och material som företaget har. Allt för att de inte ska gömma undan något.
 Det är viktigt att gå i genom alla papper och se så att allting stämmer för att uppnå bästa resultat!


Det är inte bara kärnprodukten som har betydelse.

När vi pratar om kvalite kan det för många bara betyda själva kärnprodukten fastän att det egentligen är mycket mera än så.Det som även ingår i ordet kvalite är meta-och kringprodukten. Det är viktigt att komma ihåg alla de här delarna!


•1.      Kärnprodukt: Är själva produkten eller tjänsten i sig som du köper till exempel en soffa.

•2.      Kringprodukt: Kan vara att du får något på köpte när du köper soffan till exempel kuddar.

•3.      Metaprodukt: Kan vara den sataus som uppkommer när du köper en soffa. För din soffa kan ha ett väldigt fint märke och när dina närmsta kommer på besök beundrar de soffan och du känner dig hedrad.Kärn-,kring-, och-metaprodukten har alla lika stor betydelse och är lika viktiga för dig som kund. Du kommer inte att bli tillfredsställd med din vara/tjänst om inte behoven eller förväntningarna lever upp till de här delarna. Det kan vara småsaker som inte uppfyller det du vill och genom detta kan hela produkten/tjänsten bli misslyckad och du blir väldigt missnöjd.Därför är det viktigt att du blir nöjd med allt i ditt köp inte bara själva kärnprodukten.

Här kommer några exempel på vad som kan gå fel utanför kärnprodukten:

  • Du som kund blir inte nöjd om du inte får en bra service vid köp. 
  • Du blir inte heller nöjd om priset är för högt i förhållande till varan/tjänsten 
  • Du som kund blir inte nöjd om något kring din produkt blir sämre eller går sönder. 
  • Du som kund blir inte nöjd om varan eller tjänsten inte uppfyller kraven av den prestanda som är utlovad

Vilka behov/förväntingar har du?

Kvalite på en tjänst är lika viktig som kvalite på/omkring en vara, fast det fungerar inte riktigt på samma sätt.
Varor och tjänster handlar båda om att på bästa möjliga vis tillfredeställa en kund men för att göra detta krävs en viss kavlite. 
 En kund har olika behov och förväntingar när den ska köpa en tjänst. Vid de här tillfällerna är det viktigt att säljaren vet vad kunden har för behov/förväntingar annars händer det lätt att kunden blir missnöjd. Det är därför viktigt att du som kund förklarar hur du vill ha det.


Vi säger att en grupp resenärer är på väg till en resort. I den här gruppen finns det inte två personer med samma behov. Vid de här situationerna blir det allt svårare för personalen. Därför är det viktigt att personalen är aktiv och frågar dig om saker som de inte riktigt vet hur du vill ha det. Genom detta försöker personalen lära känna dina behov lite mer och leta fram det material som du är ute efter.

 En del människor vill till exempel ha skräddasydda resor medens andra vill göra det de vill på egenhand.

Det är även viktigt att du själv tar tag i saken och är frågvis. För att underlätta kan du säga vad ditt mål med resan är och vad du vill uppleva/göra. Detta gäller både för, på och efter resan. 


Du och din vän kan ha helt olika behov och förväntingar på resan. Din polare/väninna kanske vill upptäcka pyramiderna medens du vill ligga på stranden.

Ni kanske inte heller har samma uppfatting om var ni vill äta? Den ena vill bara äta något snabbt medens den andra vill unna sig en fin middag.

Behoven och förväntingarna kan se helt olika ut fast att ni reser tillsammans.

När sådana situationer uppkommer kan du försöka leva dig in i reseledarnas situation. När du gör det kommer du snabbt att märka hur svårt reseledarna verkligen har. Att det inte är så lätt som många kan uppleva det.

Genom att reseledarna får reda på dina behov och förväntingar kan de genomföra din resa med den bästa kvaliten. Du kommer även att kunna få en underbar resa och massor av härliga minnen som stannar resten av ditt livet!
 
Vilka är dina behov/förväntingar på en resa?
                   
Upplevelse?             eller        Avkoppling?

Det är viktigt att du vet vilka behov/förväntingar du har för att få en resa som du verkligen kommer att älska.


Vad tar jag mig till om det sker en olycka med min nyinköpta vara?

Du har precis köpt dig en helt ny mixer. Köpet känns bra för du har alltid velat ha en mixer med turbo. När du kommer hem med mixern läser du snabbt igenom hur den ska stättas i hop. Därefter bjuder du dina vänner på smoothie, vilket de uppskattar!
Tiden går och du använder din mixer, men så plötsligt en dag när du ska lägga i bananer skär du dig på mixern. Såret blir djupt och blodet bara flödar. Du åker snabbt in till sjukhuset för att förhindra blödningen.
När du är hemma igen läser du igenom bruksanvisningen för att se om det står att man kunde skära sig så som du gjorde. Du letar och letar men hittar inte det, därför bestämmer du dig för att gå tillbaka till affären som sålde den till dig.
När du kommer tillbaka till affären frågar säljarna dig om du läst bruksanvisningen och då svara du ärligt ja. Du ställer frågan till dem, varför talade ni inte om för mig att jag kunde skära mig såhär illa?

Produktansvarslagen är till för att ge ersättningen till kunden om han/hon skadar sig eller sin egendom med en vara. Din vara måste i de här fallen göra något som den inte borde. Att din produkt helt enkelt bryter mot de säkerheter du har förvänta dig. 

Om dina förväntningar du har om produktens marknadsföring, brusanvisning eller den information som du fick av säljaren inte följer upp till det som är sagt/skrivit har du som kund rätt.

Lagen innebär även att du som kund måste tänka på hur produkten ska användas. Du ska inte använda den till sådant som den inte är kapabelt till och du skall heller inte överkonsumera den.
Som i mitt exempel ovan använde kunden sin mixer precis som hon skulle göra och ändå skedde det en olycka.

Lagen säger även att produkten skall användas till dem personer som den är till för. Alltså en mixer skall inte användas av barn för de vet inte hur en sådan ska användas.

Den som är skyldig vid sådana olyckor är tillverkaren inte återförsäljaren som många tror. Det är tillverkaren som ska betala skadestånd.
Den enda som kan bli skadeståndsskylig enligt lagen är producenten.
Kunden har en självrisk på 3500 kr.  Om inte kunden begär skadestånd från tillverkaren inom 3 år får han/hon inte ut någonting. Produkten från inte ha funnits ute på marknaden i 10 år eller mer för då gäller inget skadestånd.


Varför är det viktigt att livsmedel ska odlas rätt?

Livsmedel är för oss människor livsviktigt och därför kräver det att den framställas på bästa möjliga sätt. För att våra kroppar skall må bra behöver vi näringsrika varor. Vi vill inte få i oss livsmedel som är gjorda på konstgjort väg.

Livsmedel som inte får utvecklas på sitt eget sätt tappar lätt bort näringshalten och den fylliga smaken. Som ett exempel är sallad, får inte den odlas i ett varmt klimat med sol kommer den inte ha samma näringsvärde och heller inte samma fräscha smak.

Som lantbrukare gäller det att vara noggrann under odlingen och hålla borta ogräs. Bekämpningsmedel är ett sätt att hålla borta ogräs. Många tycker att bekämtningsmedlena är farliga för växterna men rent pratiskt är det farligare att äta livsmedel som kan innehålla sjukdomar.  

Innan livsmedlet säljs vidare genomgår det en kontroll utav kontrollmyndigheten. De ser om livsmedlet lever upp till kraven i livsmedelslagstiftningen.

När livsmedlet kommer förpackat till butiken är det hög kvalité om det står information om produkten på förpackningen.


Förpackningen bör helst innehålla information som:

•·        Bäst före-datum

•·        Vad varan innehåller

•·        Ingrediensförteckning samt namn

•·        Hur varan ska förvaras

•·        Hur den ska tillagas

•·        Nyckelhål

•·        Hur mycket som finns i förpackningen

•·        Näringsinnehåll

Vi har även i Sverige en del kvalitetsymboler som är bra att hålla utkik efter. Dessa kan hjälpa dig att göra säkrare och mer naturvänligare val.


Garantera att livsmedlet har framställts på ett kontrollerat och välvårdat sätt. Höga krav ställs även utifrån detta märke.



Innebär att varorna har framställts utav arbetare som har fått ersättning för sitt arbete samt att de inte har utsatts för dålig arbetsmiljö.


Livsmedel som är framställt på ett ekologiskt kontrollerat sätt. I denna produktion har inga bekämpningsmedel förekommit.


Livsmedelsverks symbol som finns på varor som har en låg halt av socker, salt, fett eller även en hög mängd kostfiber.

 Följer 200 kriterier för långsiktig och bra odling.


Vad måste vi konsumenter tänka på när vi handlar kläder?

När vi går och handlar kläder förutser vi att kläderna är gjorda på rätt sätt med rätt material. Som företag är det viktigt att framställa bästa möjlig klädesplagg till lägsta kostnad.

 Vi som konsumenter vill inte köpa kläder som:

•·        Har framställts under felaktiga arbetsförhållanden eller gjorts av barnarbetare.

•·        Inehåller material som kommer från en utrotningshotad ras.

•·        Har tagit dun och fjädrar från levande fråglar-

•·        Innehåller farliga ämnen eller kemikaliker.

•·        Riktat som  stötande, rasistiska, sexistiska, politiska eller religiösa.  

•·        Inte är märkta med ursprungslandet.

•·        Har behandlat djurtransporter illa.

•·        Har använt mulesing, ett ingrepp som utförs på merinofår i Australien för att förebygga flugangrepp.

•·        Innehålla för mycket nickel att det kan ge en allergisk reaktion.

•·        Tappar färgen efter första tvätten.

•·        Det lossnar knappar eller detaljer på.

•·        Inte innehåller rätt tvätsymboler.


Därför är det viktigt att affärerna som vi konsumenter köper våra kläder i har gjort kvalitets- och säkerhetstester på alla varor innan de kommer ut i butikerna.

Det är även viktigt att vi som konsmeneter är uppmärksamma när vi är ute handlar. 
 Det är viktigt att veta innehållet i dina varor.
 


RSS 2.0