Varför ska du vara aktiv som kund ?

I den här bloggen vill jag hjälpa er familjer med viktiga saker att tänka på när det gäller köp av varor/tjänster.

Det är inte utsidan som räknas utan det är kvalitén inuti som har betydelse.

I dagens samhälle finns det gott om olika sorters märken och alternativ. Detta kan göra att vi konsumenter lätt blir förvirrade och kan känna sig osäkra på vad som är bra eller dåligt.

Det är inte ofta märket i sig som är bra utan kanske en viss produkt/tjänst inom märket. Därför ska man inte förlita sig på "bra märken". Man ska heller inte tro på vad som står och sägs överallt.
Det är viktigt att skaffa professionell information!


När du är ute och handlar tjänster och varor är det viktigt att du är uppmärksam på vad du får för information om det du ska köpa. Det är den informationen som du får inför ett köp som kan vara avgörande i framtiden. För vet du inte vad som kan hända med din vara/tjänst om något skulle gå fel kan du inte heller förhindra något. Detta kan leda till att man blir skadad, missar flyg, material går sönder osv. Du som kund blir helt enkelt missnöjd med ditt köp.


Ett exempel är om du skulle gå och köpa dig en borrmaskin. Du ska inte använda den särskilt ofta, utan bara lite till hobbybruk. Du vill inte lägga så mycket pengar på den utan kan ta en enklare modell. Detta säger du även till försäljaren när du kommer till affären. Biträdet tar fram en modell vars märke du aldrig hört talas om men i och med att du inte ska använda den så ofta bryr du dig inte så mycket. Han/hon säger inte så mycket mer om maskinen än att den förhoppningsvis kommer att passa dig och dina behov. Du litar och ställer därför inte fler frågor.

Dagen efter frågar din granne dig om hjälp när han ska bygga hus. Detta slutar med att du använder din borrmaskin tills du får bitsen i ögat. Efter omständigheterna går du tillbaka till försäljaren och tror att det var maskinens fel.

Till din förvåning kan försäljaren säga att det inte var maskinens fel utan att du använde den mer än vad den egentligen är gjord för. Därför blir det inte maskinens fel.


Det jag vill förmedla med mitt exempel är att man ska vara frågvis vid köp. Det finns lagar inom Produktsäkerhetslagen som säger att företaget måste informera om vad som kan hända när du som konsument använder produkten. 
Informationen behöver inte vara skrivit stor eller markeras stort. Därför är det viktigt att vid det muntliga köpet vara aktiv och få fram så mycket information som du kräver för att bli säker på köpet. 
Marknadsföringslagen säger även att näringsidkaren ska informera om hur produkten ska skötas.
Som konsument ska du vara aktiv och nyfiken!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0